Boot Calvi - Girolata

Hier vind je alles over de handigste routes over het eiland, en de reisduur (auto, bus, trein, boot).
Plaats reactie
Gast

Boot Calvi - Girolata

Bericht door Gast » 20-04-2015 10:26

Hallo,

Wij gaan de eerste week van mei ruim een week rondtrekken over Corsica (onze eerste trip op het eiland en kijk er heel erg naar uit!). Het plan is om een stukje van de Tra Mare e Monti Nord lopen tot Girolata. Daarna willen we van Girolata naar Calvi, waarschijnlijk het handigst om met de boot te gaan (als het handiger is, kan het wellicht ook andere kant op dus van Calvi naar Girolata?). Weet iemand of dit mogelijk is? Wat zijn de opties?
Wat ik er online van kon vinden gaan er vooral (alleen?) toeristenboten op deze route (Calvi - Scandola met een lunchpauze in Girolata). Is het mogelijk om terug mee te varen met deze boten?

(als alternatief zag ik ook dat we vanaf de Col de la Croix een bus kunnen pakken naar Calvi of eventueel kunnen liften; iemand een idee in hoeverre dit aan te raden is?)

Alvast bedankt,

Groet,
Lisette

Rob Custers
Weet bijna overal raad op

Bericht door Rob Custers » 20-04-2015 19:08

Hoi Lisette,

De boten die vanuit Calvi bij Girolata aanleggen, zijn inderdaad pure rondvaartboten. Ze zijn dus geen 'pendelboten'. Ik denk echter dat je in het voorseizoen als je vooraf zegt dat je niet mee terug wilt, je wel mee heen mag. Je moet waarschijnlijk wat onderhandelen om niet de volle prijs te moeten betalen.

Dat maakt het vanuit Girolata naar Calvi teruggaan ook moeilijker, want je hebt geen idee welke van de boten naar Calvi gaat en welke naar Porto, Cargese of Ajaccio, hoe laat ze er zijn en of je wel mee mag (want op de boot kun je geen tickets kopen, alleen aan de kades van vertrek). Dus als je met de boot wilt gaan (wel leuk) dan is van Calvi naar Giralota de eenvoudigste optie. Met de boot terug is denk ik de mooiste optie, maar praktisch gezien wat moeilijker.

De beste optie is van Calvi naar Girolata lopen en met de bus terug. Zo bouw je op naar steeds mooier en ruiger landschap. De bus op Col de la Croix vertrekt elke dag om 10:55u. (bron corsicabus.net). Bussen op Corsica zijn goed en behoorlijk stipt. Voordeel is dat je je tocht enigszins kunt plannen. Je kunt de laatste volle etappe naar Girolata lopen en hoeft niet op de tijd te letten, daar slapen en dan op je gemak omhoog naar Col de la Croix. Ik dacht dat dat iets van anderhalf uur was, dus geen haastwerk 's morgens.

Wellicht vanuit Calvi dan evengoed nog een keer met de boot op en neer naar Girolata, want dan kun je mooi terugkijken waar je ruwweg bent geweest en vanuit zee is de kust echt anders.

Alvast veel plezier,
Rob

Lisette Swart
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Lisette Swart » 20-04-2015 21:00

Hallo Rob,

Dank voor de snelle reactie! We wilden in drie dagen vanaf de Col de Vergio naar Girolata lopen en daarna vanaf Girolata dus met de boot/bus naar Calvi, dan daar nog een dagje en dan weer terug naar Bastia (vanwaar we de boot weer naar Livorno pakken).

Het leek me ideaal om dan met de boot naar Calvi te gaan, zodat we dan meteen de Scandola konden zien, maar ik kon op internet er al weinig over vinden.
Ik denk dat het dan de beste optie zal zijn (voorlopig) om eind van de dag tot Girolata te lopen, daar te slapen en dan de volgende ochtend inderdaad de bus te pakken vanaf de Col de la Croix. Dan kunnen we altijd in het hotel 's avonds nog vragen/overleggen in hoeverre het haalbaar is om te proberen alsnog een boot te kunnen nemen naar Calvi.

(mocht iemand toch nog een betere suggestie hebben dan hoor ik het graag!)

Groet,
Lisette

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 21-04-2015 18:29

Ahhh: je gaat de andere kant op (zuidoost). Dan zou ik met de boot van Calvi naar Girolata gaan, en vanaf daar naar Col de Verghio lopen. Ook zo bouw je op naar mooier en ruiger gebied (en klimmen is beter voor de knieen). De bus vanaf Col de Verghio naar Cort? gaat echter pas vanaf midden mei, dus je zult moeten liften. Dat zal wel lukken: het is voorseizoen en er komt wel wat verkeer langs.

Plaats reactie