Corsicaanse taal leren

Literatuur die zich afspeelt op Corsica, of is geschreven door prominente Corsicaanse auteurs, en in de Corsicaanse taal.
Jaap Strijker
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Jaap Strijker » 12-02-2012 20:16

Lieve mensen,

Is er iemand die mij kan vertellen wat het woord "leef" in het Corsicaans is? Dus de gebiedende wijs van het werkwoord leven. Je zou me er ontzettend mee helpen. Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Jaap

Marilena Verheus
Weet bijna overal raad op

Bericht door Marilena Verheus » 12-02-2012 21:17

Infinitief "camp?", gebiedende wijs informeel campa ! (jij moet leven); meervoud of formeel campate ! (jullie moeten / u moet leven). De klemtoon valt op de voorlaatste lettergreep.
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà  in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà  l'anima di u mio core. (AFF)

Nel Lamain

Bericht door Nel Lamain » 13-02-2012 10:33

Misschien leuk om te proberen: pcmedia

Marilena Verheus

Bericht door Marilena Verheus » 13-02-2012 14:22

Ik heb al eens eerder gezegd dat die CD-rom heel erg beperkt is: wat woordjes en korte zinnetjes en helemaal geen grammatica. Voor zaken als de gebiedende wijs schiet je er niks mee op. Met de app parlu corsu leer je ongeveer net zo veel, en die is gratis te downloaden!

Grammatica van het Corsicaans vind je op de site A lingua corsa; de gebiedende wijs van werkwoorden op -? zoals camp? (op Infcor, de database van Adecec) staat in het werkwoordenoverzicht.
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà  in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà  l'anima di u mio core. (AFF)

Plaats reactie