Legendes?

Literatuur die zich afspeelt op Corsica, of is geschreven door prominente Corsicaanse auteurs, en in de Corsicaanse taal.
Marilena Verheus
Weet bijna overal raad op

Bericht door Marilena Verheus » 19-08-2013 20:42

Bij het plaatsen van mijn berichtje over Murtoriu viel dit draadje me weer op en heb ik het nog maar weer een keer van voor af aan gelezen. En toen zag ik ineens weer die "Soep van keisteen'... Ik had er altijd overheen gelezen, maar nu ineens ging me een licht op: dat is een sprookje dat ook in Itali? bekend is: "Zuppa di pietra". Ik heb dit sprookje al ettelijke malen in verschillende versies in het Italiaans en Corsicaans langs zien komen, maar de mooiste versie vond ik in een Italiaanse video, die nog Engelse ondertitels heeft bovendien. Voor wie ge?nteresserd is: bijna vijftien minuten prachtig kijkplezier!

En het verhaal in het Nerderlands: "De soepsteen"
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà  in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà  l'anima di u mio core. (AFF)

Henk Overbeek

Bericht door Henk Overbeek » 20-08-2013 20:37

Wat mooi!

Marilena Verheus

Bericht door Marilena Verheus » 21-08-2013 11:53

Voor wie enige kennis van het Corsicaans bezit is dit ook een aardig boekje: Raconti. Bekende en minder bekende verhaaltjes uit de Corsicaanse overlevering, met toelichting en een gesproken versie, allemaal gratis te downloaden.
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà  in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà  l'anima di u mio core. (AFF)

Plaats reactie