Emigreren naar Corsica

Alles over het bewonen van het eiland.
Petra van der Veen
Weet bijna overal raad op

Bericht door Petra van der Veen » 14-04-2008 21:13

Lex, dank je voor je positieve woorden. Ik kom ook emigreren naar Corsica, maar kan alleen geen termijn noemen :-)

Maar wat ik wel zou willen weten van je: welke dingen zijn daar nu ontzettend meegevallen, en welke tegen?

Wim Huisman
Goeie start gemaakt
Goeie start gemaakt

Bericht door Wim Huisman » 14-04-2008 21:35

Ik begin ook niet zomaar ergens aan, ik ben in januari 2 weken in de buurt van Ajaccio geweest en heb daar goed rondgevraagd. Ik heb hier in NL een timmerbedrijf en wil op Corsica ook in de bouw gaan werken. Er blijken voldoende vacatures te zijn in de bouwsector. Ik kon evt. direct beginnen. Er werken zelfs Polen in de Corsicaanse bouw. Verder kan ik het daar zonder inkomsten wel een jaar uitzingen. Evt. zoek ik een location annee scolaire. dwz. van september t/m juni. Kan ik in de zomermaanden in Nederland werken.

Lex van de Poll

Bericht door Lex van de Poll » 17-04-2008 21:28

Echte tegenvallers zijn er niet. Natuurlijk, kleinere irritaties her en der. Het weggedrag van sommige verkeersdeelnemers. Komt ook tot uiting in het aantal dodelijke ongevallen, twee maal zo veel als op, het toch al slecht scorende, continent. En dan het ontbreken van culturele zaken zoals een behoorlijk concert. En het beperkte aanbod in de winkels die daarbij nog schreeuwend duur zijn. Verse vis is b.v. een probleem, is er aan te komen dan een klein assortiment. Terwijl je anders zou denken voor eiland. Internetaansluiting is vaak ook probleem, veel storingen.

Maar dan wat er allemaal meevalt. De uitermate vriendelijke en behulpzame Corsicaan, het heerlijke klimaat, 9 maanden rust per jaar. En die andere 3 minder druk dan de winter aan de C?te. De schitterende natuur, de wandelingen langs het strand zonder ook maar iemand tegen te komen.

En wil je wat anders dan pak je de boot en de volgende ochtend sta je in Nice of Marseille.
Lex

Herman Goossens

Bericht door Herman Goossens » 18-04-2008 07:50

Dag Lex,

Jij woont toch in de buurt van Prunette? In het haventje Campoloro kan je enkele dagen per week toch verse vis kopen als je er vroeg bij bent. En die viswinkel in Moriani die vorig jaar de deuren opende. Is het aanbod echt klein in die verkooppunten?

Ik vind bij ons in de hyper U van Folelli toch een uitgebreid visassortiment.

Herman

Petra van der Veen

Bericht door Petra van der Veen » 18-04-2008 08:36

Leuk dat je dat zegt, Herman. Ik vond het ook opvallend dat er zoveel vis lag bij de supermarkt in Folelli. Maar dacht naar aanleiding van de woorden van Lex, dat dat waarschijnlijk seizoensvis was, dus dat de winkels alleen maar in augustus goed bevoorraad zijn qua vis.

En de culturele zaken die ontbreken, dat viel me ook op. In de Corse-Matin lees ik toch regelmatig dat er wel concerten zijn, dus daaruit had ik ook bedacht dat er toch wel regelmatig concerten zouden zijn, ook buiten het hoogseizoen.

En is het klimaat echt zo heerlijk? Of word je op den duur toch wel een beetje gek van die hitte? Het klinkt in ieder geval allemaal wel heerlijk.

Lex van de Poll

Bericht door Lex van de Poll » 18-04-2008 18:45

De Hyper-U in Follelli heeft inderdaad soms een aardig aanbod. Behalve de vis die van het vasteland wordt aangevoerd, het merendeel, is er af en toe lokaal gevangen vis. Komt uit Bonifacio. Ik ben daar ook vaste klant het aanbod houdt niet over maar we redden ons ermee.
En inderdaad sinds 5 april is er op woensdagochtend de chalutier weer actief.
Tot begin september, dan is het weer afgelopen, sta ik daar elke woensdag in de rij.
Vanaf Juni zelfs twee keer in de week, Rouget, Potassou af en toe Aile de Raie, Rascasse en wat inktvisachtigen liggen daar ter verkoop.
De nieuw geopende viswinkel even buiten Moriani is vreselijk duur en of het allemaal supervers is?
Geant in Bastia gaat ook nog wel eens, maar zoals gezegd he merendeel van de supermarkt vis komt van het vasteland, dus vers? Verse ansjovis b.v., een specialiteit van de C?te vindt je hier niet.
Maar we redden ons wel. Lex

Lex van de Poll

Bericht door Lex van de Poll » 18-04-2008 18:55

Nu nog even het klimaat, ja dat is super. Wat me opvalt is het grote verschil tussen west en oost kust.
De westkust is in de winter tot wel 5 graden kouder. Dan blaast er een koude mistral, aan de oostkant heb je daar nagenoeg geen last van.
Niet voor niets zijn hier de grote citrusplantages. De direkte nabijheid van de zee tempert de grote hitte zoals die in het binnenland voor kan komen. Dan is het in de schaduw onder een forse boom prima uit te houden. Of in de middag een siesta, luiken dicht en eventueel de airco een beetje laten brommen. Hoewel die bij ons meer gebruikt wordt in de winter om een beetje bij te verwarmen.
Vorst komt hier eigenlijk niet voor, Bougainvillea en Solanum bloeien bijna het hele jaar door.
Nee over het klimaat niets te mopperen.
Lex

Jan Kiewied

Bericht door Jan Kiewied » 18-04-2008 20:20

Ik ben bekend als geen ander met de super op Corse, waarom verse vis? De diepvriesvis op het eiland is erg goed en gevangen toen er overvloed was, dus is de diepvriesvis net als in Nederland dan ook goedkoop.

Verse vis hier is ook erg duur daarom koop ik dus ook vaak vis die diepgevroren is en gewoon goed.

Het aanbod in de supermarkten op Corsica is mega en erg goed van kwaliteit.

Plaats reactie