Corsicaans sprookje uit 1924

Literatuur die zich afspeelt op Corsica, of is geschreven door prominente Corsicaanse auteurs, en in de Corsicaanse taal.

Moderator: Moderatoren Team

Eric Gidius
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Corsicaans sprookje uit 1924

Bericht door Eric Gidius » 23-03-2015 18:12

In een oud boek uit 1924, 1e druk, getiteld Zeven paar ijzeren schoenen verzameld door Nienke van Hichtum met gekleurde tekeningen van Rie Cramer staat het sprookje Zeven paar ijzeren schoenen en drie eikenhouten staven met als ondertitel Een Corsikaansch sprookje .
( zo werd dat toen blijkbaar geschreven ).

Het is een oud boek van Uitgever W.de Haan, Utrecht.
Er staan 2 platen in van het sprookje. Op de voorkant en naast de titelpagina.
Het kent wat ouderdomsvlekjes en de rug is niet origineel doch wel netjes.
Eventuele foto's kan ik altijd naar liefhebbers sturen.
Ik wil er graag iemand een plezier mee doen, maar het gaat niet helemaal voor niks.
Geef een leuk prijsje dan kun je het sprookje aan de (klein) kinderen voorlezen.

Henk Overbeek
Weet bijna overal raad op

Bericht door Henk Overbeek » 24-03-2015 20:32

Eric, jij hebt het over 'Het groot vertelselboek'? Wereldsprookjes, waarin opgenomen Zeven paar ijzerenschoenen....... en Soep
van keistenen?
Ik kan het aanraden. Erg mooie sprookjes. Later uitgegeven door Unieboek
ISBN nr. 90 269 0927

Eric Gidius
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Eric Gidius » 04-04-2015 16:38

Dag, Leuk dat je het bericht gelezen hebt en reageert.

Het is geen groot vertelselboek, maar de oorspronkelijke uitgave uit 1924 met losse platen/tekeningen. Er staan een aantal sprookjes van her en der in. Het heeft gezien de ouderdom geen ISBN.

Jammer dat ik geen plaatje kan laten zien want het is duidelijk Corsica aan de voet van de Mont Incudine, zoals ze schrijft.

Henk Overbeek

Bericht door Henk Overbeek » 04-04-2015 22:49

Eric, ook in het Groot Vertelselboek zijn losse platen. Auteur is ook Nienke van Hichtum en de platen van Rie Kramer. Bevat 32 sprookjes uit de hele wereld, Ik ben in het bezit van de derde druk uit 1973,

Marilena Verheus

Bericht door Marilena Verheus » 07-04-2015 12:21

Voor wie het verhaal wil lezen maar niet per se in de eerste of zoveelste druk of in de andere sprookjes is ge?nteresseerd, het is ook gewoon op internet te vinden: Zeven paar ijzeren schoenen en drie eikenhouten staven. Ik ben benieuwd of daar ook dezelfde illustratie staat als in het boek!
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà l'anima di u mio core. (AFF)

Henk Overbeek

Bericht door Henk Overbeek » 07-04-2015 19:01

Marilena, ja daar staat de afbeelding bij van het meisje met de staven, op de achtergrond de berg.
'K Heb ook even gezocht naar 'soep van keistenen' deze niet gevonden. Wel een soort van, titel is 'het verhaal van de soepsteen' , zonder afbeelding.

Marilena Verheus

Bericht door Marilena Verheus » 07-04-2015 21:13

Hier vind je het verhaal van de soep van keistenen, denk ik, alleen heet het daar "de gelukssteen". Al eerder heb ik hier op het prikbord een link geplaatst naar een prachtige video, die nog steeds te vinden is: "La zuppa di pietra".
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà l'anima di u mio core. (AFF)

Marilena Verheus

Bericht door Marilena Verheus » 07-04-2015 21:26

Trouwens, je moet wel flink wat fantasie hebben om in de berg op het plaatje de Alcudina te zien!

Afbeelding

Plaats reactie