Corsica Prikbord, voor je al je vragen over Corsica
Welkom Gast.
Inloggen | Gratis lid worden?
21-07-2017 08:27 Home | Zoeken | Help | Huisregels

Op Corsica geweest: Een keerBekijk ledenprofiel
Bericht Geplaatst: 23-09-2010 01:04 Reageer op dit onderwerp met een citaat
Verslag: Nagenieten van onze eerste camperreis in Corsica

Verslag Corsica-reis met camper (27/82010-12/09/2010)

Vrijdag 27/08/2010 Zoersel-Bantzenheim: 640 km

We vertrokken ‘s namiddags om 15u met ons huisje-op-wielen richting Livorno en reden over Duitse snelwegen, namen de afslag in Neuenburg am Rhein, staken de Duits-Franse grens (Rhein) over en zochten ons een standplaatsje in Bantzenheim. Om 23.30u stonden we op een rustige parkeerplaats in de Impasse de l’Ecole, vlakbij de kerk (met nogal luide klokken) en de verse bakker om de hoek voor onze croissants morgenvroeg.

Zaterdag 28/08/2010 Bantzenheim-Livorno: 670 km

Na de verse Franse croissantjes terug naar de Duitse snelweg voor de volgende 670 km. Vlot verkeer tot aan de St-Gotthardtunnel waar we 2 uur (12km) file moesten trotseren. Rond 19u arriveerden we in Livorno waar we eerst onze voedingsvoorraad insloegen bij een supermarkt alvorens een slaapplaats te zoeken. We reden naar de haven waar je kan overnachten bij de inschepingshaven van de ferry’s van Corsicaferry’s en Moby. Rustig slapen was het echter niet want er rijden regelmatig horden wagens langs je camper.

Zondag 29/08/2010 Bastia-Calacuccia: 78 km

Om 7u15u uit bed voor ons ontbijt en om 8u naar de rij voor de Moby-boot gereden. Onze onlinetickets ( 212€ voor camper en 2 personen h/t)werden gescand en we konden direct de boot op rijden. Het was een schitterende ochtend en we hadden een plekje in de zon op het bovenste dek gevonden. Onze boot vertrok zoals gepland om 9u. Corsica here we come!
Een viertal uur later voeren we de haven van Bastia binnen.
Na de ontscheping reden we meteen Bastia uit. Kijk uit dat je met je camper niet in één van de tunnels op de rondweg terecht komt, je kan er wel steeds bovengronds naast rijden. De eerste kilometers gaan via de N193 naar Ponte-Leccia. Hier zagen we een gezellig terrasje aan de brug en bestelden onze eerste Pietra. ( Corsicaans bier).

Vanaf Ponte Leccia werd de weg werkelijk spectaculair, in de late namiddag kwamen we aan op camping à la ferme Aquaviva in Calacuccia.(22€/overnachting) We vonden er een plaats onder een kastanjeboom met rondom mooi zicht op de omliggende bergen en het meer van Casamaccioli. Vlakbij de camping is er een bakker, het dorpje ligt op loopafstand.

Maandag 30/08/2010 Calacuccia-Porto: 56 km

Onze route van vandaag gaat via het foret d’Aitone en de gorges de Spelunca naar Porto. We zijn nog maar net van de camping de baan op en zien de varkens en runderen naast en op de baan lopen. Deze weg naar Porto door het bos en de gorges is ongelofelijk mooi en spectaculair! In Porto vonden we een plaats op camping municipal ( net voor bij Porto richting Piana rijden en rechts afslaan richting plage) ( 19€/nacht) Camping ligt op loopafstand van het pittoreske haventje waar we onze plaatsen reserveerden voor de boottocht van morgen.

Dinsdag 31/08/2010 Boottocht naar Scandola

Gisteren hadden we plaatsen gereserveerd voor een boottocht naar het natuurreservaat van Scandola. We kozen voor een tocht met de maatschappij Via Mare met vertrek om 14u en terug om 18:30u (met stop in Girolata van 30 min.). Zo’n boottocht aan de westkust is écht de moeite waard!

Woensdag 1/09/2010 Porto-Tiuccia: 52 km

Vandaag gaat de route langs spectaculaire rotsformaties van de Calanche. Zonder overdrijven één van de mooiste wegen die ik ooit gedaan heb. Eigenlijk zou je deze route bij valavond moeten doen want met de ondergaande zon zijn de rotsformaties nog mooier van kleur.
Rond de middag kwamen we aan op camping U Sommalu (24€/nacht) op loopafstand van het lange zandstrand van Liamone.( +/- 500 mtr). Een rustige ruime camping met veel schaduw, met perfect sanitair en een mooi zwembadje. ’s Namiddags heerlijk op het strand gelegen!

Donderdag 2 /09/ 2010 Tiuccia-Sartène: 99 km

Vandaag genoten we van een rustige dag op de camping en op het strand. Rond 18u vertrokken voor de volgende etappe. We hebben Ajaccia en Propriano links laten liggen en zijn door gereden tot Sartène. Het was reeds schemerdonker en we vonden hier niet direct een eetgelegenheid met parking voor onze camper zodat we nog wat verder gereden zijn. Enkele kilometer verder zijn we gestopt bij La Bergerie D’Accolia. We hebben hier lekkere Corsicaanse pannenkoeken gegeten met een plaatselijk wijntje erbij. We vroegen de patron of we mochten overnachten op de parking en dit was absoluut geen probleem.

Vrijdag 3/09/2010 Sarténe-Porto Veccio: 60 km

Na een rustige nacht op de parking rijden we nu door naar Porto-Veccio waar we een paar dagen van het strand willen genieten. We kopen onderweg ons brood en croissantjes bij een warme bakker in Sotta en ontbijten iets verderop naast de weg. In Porto-Veccio rijden we richting Palombaggia en komen terecht op een camping aan de phare de Chiappa. We vinden op de camping een prachtplaats met machtig uitzicht over heel de baai!. Hier willen we wel de rest van de vakantie blijven staan!

Zaterdag , Zondag, Maandag 4/09/2010, 5/09/2010 en 6/09/2010

Genieten van zon, zee, zwembad, snorkelen, lezen, luieren, lekker eten….

Op maandag in de late namiddag gaan we verder op pad en rijden via plage de Palombaggia zuidelijk richting Bonifacio. Een route langs de kust met (wederom) prachtige vergezichten!
We komen in Bonifacio aan en zien de haven bij ondergaande zon: prachtig! Parkeren kan je met een camper enkel maar op een betalende parking. Er is er maar één zonder hoogtebegrenzer. We maken een avondwandeling in het haventje en eten een lekkere menu in één van de talloze restaurantjes. We willen Bonifacio morgen van op het water zien en gaan op zoek naar een overnachtingsplaats . De plaatselijke campings zijn vol of gesloten ( het is al 22:30u). We rijden terug noordelijk en aan het rond punt zien we een parking die vol staat met campers. Deze parking is niet betalend en heeft dus geen hoogtebegrenzing ( +/- 1.5 km van het centrum verwijderd, het is het rond punt waar de N196 en N198 samenkomen, parking ligt lager dan rond punt).

Dinsdag 7/9/2010 Bonifacio –Bravonne: 110 km

’s Morgens vroeg te voet naar de bakker in Bonifacio gewandeld en tickets gereserveerd voor een boottochtje in de voormiddag. Bonifacio is prachtig vanaf het water! De plaatjes zoals je ze op elke toeristische folder van Corsica ziet staan! Na de boottocht zijn we de bovenstad ingewandeld met wat daar bij hoort : gezellig terrasje, aperitiefje, mensen kijken, middagmenu…. zalig! In de late namiddag Bonifacio vaarwel gezegd en noordelijk gereden tot in Bravonne.

Woensdag 8/9/2010

Strandplezier op camping Corsica Natural ( 22€/nacht). Deze kleine camping is aan het zandstrand gelegen en ligt naast een bungalowpark. Allemaal schaduwrijke plaatsen onder de kurkeiken.

Donderdag 9/9/2010 Bravonne- St Florent: 78 km

Nog een luilekker dagje op de camping en rond 16u terug op weg. We rijden op de N198 verder noordelijk en nemen vervolgens de D82 richting Murato. Ondertussen is de onweersdreiging steeds groter geworden en komen we in een onweer terecht. (onze eerste en enige regenbui op Corsica). We koken ons avondeten op de parking tegenover het kerkje San-Michele-de-Murato. Na het eten is het onweer voorbij en komt de zon er alweer af en toe door. Onze route verder naar St-Florent werd gekleurd door de ondergaande zon en samen met de onweersluchten zorgt dit voor een feeëriek en soms onwerkelijk spel van kleuren! In St-Florent (net voorbij het centrum aan de D81 pal naast de zee) vragen we bij een warme bakker met een ruime vlakke parking of we hier mogen overnachten. Pas de probléme!

Vrijdag 10/09/2010 St-Florent-Bastia: 24 km

Na een vroeg heerlijk ontbijt met croissantjes en brood van onze gastheer keren we terug naar St-Florent voor een bezoek aan dit mooie haventje. We flaneren wat door de straatjes, wandelen rond de citadel , doen een terrasje…
Dan is het tijd voor ons laatste ritje… over de D81 richting Bastia waar onze Moby overzetboot om 15u zal vertrekken. In Bastia aangekomen rond 11:30u, dus nog alle tijd om een leuk restaurantje te zoeken . We belanden op een terras met uitzicht op de haven met z’n vertrekkende en aankomende overzetboten. Zoek je een adres voor lekker eten aan een gemiddelde prijs(+/- 20€) met vriendelijke bediening? --> L’Essentiel , Boulevard de Général de Gaulle. Het was een mooie afsluiter van een heerlijke eerste kennismaking met Corsica!
Om 14:30u scheepten we in en zochten we ons weer een plaats op het bovendek met een goed boek. De ferry vertrok stipt op tijd richting Livorno. AU REVOIR CORSICA!!
Rond 18:30u waren we terug op het Italiaanse vasteland, de ontscheping duurde deze keer wat langer omdat we achteraan op de boot stonden. We zijn dan naar Pisa ( +/- 25 km) gereden want we wilden de beroemde toren toch wel eens in het echt zien. Het werd een ware zoektocht want hij blijkt niet in het eigenlijke centrum te staan. De toren staat op een historische site naast een prachtige kathedraal. Er is in Pisa een grote service- camperplaats voorzien maar we vonden 12€/nacht te veel geld en reden terug naar een parking die we hadden gezien bij het binnenrijden van Pisa. Hier hebben we goed (en gratis)overnacht .( Via Livornese)

Zaterdag 11/09/2010 Pisa-Bantzenheim: 650 km

We plannen onze terugreis wederom in 2 etappes. Vandaag rijden we weer via Parma en Milaan naar Zwitserland.(péage voor een camper op dit stuk in Italië: 26€). Het is schitterend weer en we zien de Alpen in Ticino (Italiaans Zwitserland) op z’n mooist! We gaan in Biasca van de autoweg en verpozen hier even. Rond 19u komen we aan op onze overnachtingsplaats aan de kerk van Bantzenheim.

Zondag 12/09/2010 Bantzenheim-Zoersel: 580 km

Deze keer rijden we niet verder door Duitsland maar gaan we via de Elzas en Vogezen richting Nancy. Deze route is een 50-tal km korter dan via Duitsland , is ‘péage-vrij’ en je kan goedkoop tanken in Luxemburg! Om 17u zijn we terug thuis met een bomvolle voorraad aan prachtige vakantie-herinneringen!

En….. ’s anderendaags hing er een Corsica stickertje achteraan op de camper!

Beste collega-camperaar hopelijk kan je in mijn verslag nuttige tips vinden bij de voorbereiding van jouw volgende vakantie!
Luc
Jan Kiewied Geslacht: Man
Aantal berichten: 319
Lid sinds: 26-12-2004

Bericht Geplaatst: 23-09-2010 08:56 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Ik wil terug. Mooi verhaal, Luc, met mooie foto's.
Gast

Bericht Geplaatst: 10-06-2011 02:01 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Beste Luc,

Ik heb met veel aandacht jullie reisverslag gelezen.

We plannen dit jaar een reis naar Corsica met een mobilhome voor ons 16-jaar huwelijk met de drie kinderen. We zouden twee weken op Corsica verblijven. We nemen hierbij de overzet (van Genua naar Bastia) op 28 juli en komen terug op 12 augustus.

Via deze weg heb ik ook nog enkele vragen. Het zou leuk zijn mocht je ons hierbij kunnen helpen.

Vraag: zijn er bepaalde tips met betrekking de boot waarop we moeten letten?

Vraag: Ik heb gelezen dat de wegen op Corsica vrij smal zijn met gevaarlijke bochten, weten jullie welke route gemakkelijk te nemen is met een mobilhome vanuit Bastia?

Vraag: is er een bepaalde reisroute (met eventueel stops) die je kan aanraden? Je mag dit gerust op de kaart aanduiden.

Vraag: ken je bepaalde campings/plaatsen die aan te raden zijn en waar je met een camper mag staan? Is reserveren vooraf vereist?

Vraag: is het noodzakelijk met een camper vooraf alle campings vast te leggen of zijn er in het hoogseizoen nog voldoende mogelijkheden?

Vraag: zijn er bepaalde bezienswaardigheden of uitstappen die zeker de moeite zijn?

Met veel dank, Pieter
Sjra Puts Geslacht: Man
Aantal berichten: 273
Lid sinds: 10-7-2004
Leeftijd: 60 jaar
Woonplaats, Land: Swalmen
Bericht Geplaatst: 10-06-2011 07:43 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Hallo Luc,

Hoe hoog zijn de tunnels in Bastia?
Rob Custers Geslacht: Man
Aantal berichten: 1552
Lid sinds: 4-3-2005
Leeftijd: 55 jaar
Woonplaats, Land: Helden
Bericht Geplaatst: 10-06-2011 13:09 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Ik betwijfel of jullie antwoord krijgen, want Luc heeft maar twee keer een berichtje geplaatst en is al een half jaar niet meer op het prikbord geweest.
Nel Lamain Geslacht: Vrouw
Aantal berichten: 129
Lid sinds: 30-8-2005

Bericht Geplaatst: 10-06-2011 13:32 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Sjra Puts schreef:
Hallo Luc,

Hoe hoog zijn de tunnels in Bastia?

Hallo Srja, wij konden vorig jaar met onze caravan onder alle tunnels in Bastia door, 2.55 m hoge caravan, (Kip Greyline), "het zweet in de nek", het lijkt eng maar het kan. Weet je hoogte en lees de borden over de max. hoogte (ik meen iets van 2.80 m ofzo).
Groeten,
Nel
Jeannette Bloem Geslacht: Vrouw
Aantal berichten: 281
Lid sinds: 31-5-2008
Leeftijd: 49 jaar
Woonplaats, Land: Amsterdam, Nederland
Bericht Geplaatst: 10-06-2011 14:17 Reageer op dit onderwerp met een citaat

Pieter,

wij zijn 2 keer met een redelijk grote camper in het hoogseizoen naar Corsica geweest. We hebben altijd een plekje gevonden op de bonnefooi al was niet altijd de eerste camping raak.

Sowieso heb je in het hoogseizoen als kampeerder de plaatsjes niet altijd voor het uitzoeken en met een camper is dat nog veel minder. Je zoekt namelijk niet alleen een plek maar ook een plek met een zo recht mogelijke ondergrond. Wij stonden vaak niet op de leukste plekjes.

Wij hebben 3 jr geleden de camper gelaten voor wat hij is en zijn sindsdien met kleine quechua's in de weer. Altijd plek en eigenlijk altijd ook mooie plaatsjes!

Maar goed, het is dus wel mogelijk met een camper. Reserveren kan alleen als je langer dan 10-14 dagen op een camping wilt verblijven. En dat is vaak niet wat je wilt als camperreiziger.

In de online reisgids vind je voldoende campings en ook bezienswaardigheden, ga daar eens kijken, daar vind je vast iets van je gading.

Succes met voorbereiden!

Groet, Jeannette
Waardering: 3.67 | Hoe waardevol vind je dit onderwerp?
Je IP-nr is bekend en wordt vastgelegd.
Alle waarderingen: Aantal: 6 | Gemiddeld: 3.67 | Laagste: 1 | Hoogste: 5 | Bekijk alles
pagina 1 van 1
Wat mag wel / wat mag niet?
Je mag nieuwe onderwerpen starten
Je mag reageren op dit onderwerp
Je mag eigen berichten niet bewerken
Je mag eigen berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in enquetes

Vorige onderwerp Start een nieuw onderwerp
Start een nieuw onderwerp
Volgende onderwerp

Het Corsica Prikbord is copyright © 2003-2017 | Voor gebruik van deze site gelden huisregels
Er kunnen cookies worden geplaatst om het bord beter te laten functioneren.