test

GR20 praktische vragen - voor Janneke en andere lopers

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Franky George
Heeft de smaak al te pakken
Heeft de smaak al te pakken

Bericht door Franky George » 05-06-2016 20:36

hallo iedereen,

tijd voor mijn volgend dilemma, bij mijn 2 vorige ervaringen met de GR 20 ondervond ik steevast pijn aan de voetzolen bij de dagwandelingen die de 7 uur overschreden, en zo zijn er wel enkele.
IK droeg telkens bergwandelschoenen, de eerste maal van een vriend te leen, de 2de keer een paar bergschoenen van decathlon (Quechua , rond de 90 euro).
Heeft iemand van jullie ervaring met het stappen van de GR20 op trailschoenen?
Ik heb me nl. een paar aangeschaft , de cascadia brooks 10 (waarde 140 euro), die heel comfortabel zitten en waarmee ik ter voorbereiding een 4 daagse in de Ardennen heb gedaan, de GR16 de la semois van Herbeumont tot Bohan, zo'n 90 km
Dat ging niet gepaard met veel pijntjes aan de voeten.
Deze week heb ik mij een paar bergschoenen van Meindl aangeschaft, de Vakuum ultra gtx, waarvan men zegt dat ze uitstekend zittenen zo voelen ze ook wel aan.
mijn eerste wandeling ermee over de heuvels van Noord Frankrijk (5 uur) doen me echter twijfelen daar ik opnieuw pijn aan de voetzool voelde.
Is er iemand die de GR20 met een lage en soepele trailschoen gewandeld heeft ?
Of kies ik toch beter voor de iets stuggere hoge bergschoen?

mvg Franky

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 05-06-2016 21:17

Franky,

Dat is een dilemma dat al voor pagina-lange discussies heeft gezorgd op outdoor- en hikingforums. Zoveel mensen, zoveel ervaringen en meningen. Je ziet meer en meer lopers op trailrunners, ook met volle bepakking. Een eenduidig antwoord zul je nergens vinden, ben ik bang. Misschien heb je nog tijd om met bepakking te trainen, op je Brooks. Je kunt ook besluiten om je trailrunners in je rugzak mee te nemen. Nadeel is dat je - als je gaat wisselen - je (zware) bergschoenen in je rugzak mee moet sjouwen. Maar dat weegt misschien wel op tegen zere voeten. Ik wens je veel pijnloze meters!

Gerhard Schutten
Weet bijna overal raad op

Bericht door Gerhard Schutten » 05-06-2016 22:49

He Franky,
Leuk dat je dit 'probleem' aansnijdt. Ik heb me er tijdens mijn GR20 ook al over verbaasd hoeveel mensen op Trailrunning schoenen (of nog minder) liepen. En inderdaad, wat Janneke ook al schrijft, achteraf gelezen dat het een discussiepunt is: Met trailrunners (of A-categorie schoenen) zijn je voeten flexibeler, meer gevoel, en is het goed mogelijk om ook met rugzak te lopen. Als je rugzak niet al te zwaar is, en gezien je ervaringen met zwaardere schoenen, zou ik zeggen: proberen

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 06-06-2016 21:01

Leuk dit onderwerp. Ik ben er net vorige week een paar avonden mee bezig geweest. Wat ik zoal heb gelezen:
- A/B of B bergschoenen zijn een stuk zwaarder dan A trailschoenen. Scheelt al gauw 250 gr. per schoen.
- Een regel is dat 1 kg. aan je voeten net zo zwaar is als 5 kg. in je rugzak (want je moet ze de hele tijd optillen)
- Voordeel van de zwaardere bergschoenen is echter de enkelsteun. Als je stevige enkels hebt of door training zorgt dat ze dat worden, dan is die steun lang niet altijd nodig.
- Over waterdichtheid zijn veel meningen: sommigen zweren bij de trailschoenen omdat bij echt slecht weer de zware schoenen ook nat worden en het een eeuwigheid duurt voor ze weer droog zijn. Anderen stellen dat de juiste Goretex schoenen nooit nat worden. Mijn Ierland en Corsica ervaring leert dat na 4-5 uur non-stop regen alles nat wordt, ongeacht hoe goed (of duur) je spullen zijn. Gelukkig duren de meeste buien korter.

Ikzelf blijf voorlopig nog bij mijn A/B Hanwag Belerado (500gr.) vanwege mijn zeer zwakke enkels. Zeker op de GR20 zou ik niets anders kiezen. Marion heeft echter vorig jaar 220 km. door Ierland gelopen op trailschoenen, met de zwaardere Hanwags in de rugzak. Zo nu en dan als het echt slecht weer werd of nogal ruw gebied, dan werden de schoenen gewisseld. Ze heeft nog nooit zo lekker gelopen. Die 1:5 regel geloven we dus wel. Ik ben een enorme grammenjager, maar als ik betere enkels had dan nam ik die ene kilo wel extra in mijn rugzak als ik dan zeg 250 gram minder aan elke voet had (voor de snelle rekenaar: 1 kg extra in de rugzak v.s. 2,5 kg. minder qua gevoel aan je voeten).

Ik ben nog aan het zoeken naar hoge trailschoenen. Dat is dan lager gewicht maar wel de enkelsteun. Mesh is prima: als de voeten nat worden, drogen ze ook sneller. Wie zoiets vindt: ik hou me aanbevolen.

Plaats reactie