Corsicaanse polyphonische zang

Een rubriek over de Corsicaanse muziek, taal, cultuur, geschiedenis en tradities van het eiland, inclusief de wereldberoemde groep I Muvrini.
Plaats reactie
Bob Maxlo
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Corsicaanse polyphonische zang

Bericht door Bob Maxlo » 11-11-2010 15:54

Beste mensen,

Wie kan mij helpen om mij in contact te brengen met personen in Nederland die zich bezighouden met Corsicaanse polyphonische zang.
Ik ben gevorderde zanger van polyphonische volksmuziek. Corsicaans Bulgaars Albanees.
Ik wil mij aansluiten bij een bestaande groep die deze muziek zingt of zoek 5 mensen die graag een polyphonisch ensemble zouden willen starten. Ik woon in de omgeving van Haarlem.

Hartelijk groet

Bob

Gast

Bericht door Gast » 30-07-2015 15:57

Beste Bob.
Heb jij inmiddels een groepje bijeen of ben je verder gekomen met je zoektocht? Ik zou ook graag deze muziekvorm willen leren. Ben gevorderd amateur ( klassiek, alt) en helemaal weg van de Corsicaanse Polyfone muziek ( met name Rifa i Passi, een vrouwenensemble).
Graag hoor ik van je,
met hartelijke groet,
Uschka Kool
Amsterdam

Marilena Verheus
Weet bijna overal raad op
Weet bijna overal raad op

Bericht door Marilena Verheus » 31-07-2015 00:27

Hoi Uschka, jij bent dan vast bij het concert van Rif? i Passi geweest dat door Tatiana was georganiseerd. Jij was toch ook bij de workshop van de Cunfraterna di a Serra in Haarlem? Ik geloof zelfs dat we in dezelfde groep zongen!

Ik denk niet dat Bob nog veel hier op het prikbord leest, maar ik kan je vertellen dat er vier jaar geleden, na een workshop polyfonie met Tempus Fugit (ook georganiseerd door de Koorbi?nnale) een klein groepje was ontstaan dat een aantal keren bij mij in de kerk heeft gezongen, maar dat toch, door het ontbreken van enige deskundige begeleiding, niet samen door is gegaan.

Corsicaanse polyfonie kun je namelijk feitelijk alleen in Corsica leren en het is een langdurig proces van luisteren en oefenen. Niet iets wat je je in een cursus van een paar avonden eigen maakt. Het kunstje kun je wel leren, maar om ?cht zelf te zingen en je plek te vinden in de zang is een heel ander verhaal...

Maar de enige die ik ken hier in Nederland die er iets van af weet, zij het ook rudimentair, is toch Tatiana. Als je even lid wordt van het prikbord kunnen we als je dat wilt even per pb verder praten en dan kan ik je ook met haar in contact brengen als je dat wilt.
S'eo morgu, sò sicuru chì un castagnu, quallà  in terra corsa, per mè suspirerà, chì senterà passà  l'anima di u mio core. (AFF)

Plaats reactie