Route Porto Vechio - Olmeto - Calvi/Aleria

Hier vind je alles over de handigste routes over het eiland, en de reisduur (auto, bus, trein, boot).
Plaats reactie
csc
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Route Porto Vechio - Olmeto - Calvi/Aleria

Bericht door csc » 11-02-2019 16:11

Komende zomer gaan wij voor de eerste keer naar Corisica. We reizen met een behoorlijk lange en zware combinatie (caravan 7.3/1500 kg). We komen aan in Bastia en rijden dan door naar Porto Vechio. Het liefst zou ik dan vervolgens naar Olmeto willen rijden en vandaar naar Calvi of terug naar de Oostkust richting Aleria of Bastia.

Is dit goed te doen? Ik kom nl het volgende tegen:
- Op de kaart zie ik tussen Ajaccio en Corte (N193) stijgingspercentage staan van 9 tot 13% staan volgens mij is dat vanaf de richting van Corte naar Ajaccio, dus daar zou ik dan geen "last" van hebben.

Verder heb ik gelezen dat er op de N196 ook een flinke klim zit van 17% van Propriano naar Sartene. Dus dan zou dat voor mij een daling zijn.

Klopt mijn beredenering? Is de route dan goed te rijden? Of kan ik toch beter aan de Oostkust blijven? Ik ben wel gewend om in de bergen te rijden, maar heb geen zin om in de problemen te komen, aangezien ik en niet mijn man achter het stuur zit ;-).

Ook tips voor campings met grote beschutte plaatsen zijn welkom! verder twijfel ik nog over Calvi als bestemming ivm alle opmerkingen die ik overal lees over (nachtelijk) lawaai (disco, vliegtuigen, treintjes). Tot middernacht vind ik niet zo erg, maar dreunende disco's tot vroeg in de morgen zit ik niet zo te wachten, omdat ik een lichte slaper ben.

Graag jullie adviezen!

Harold
Goeie start gemaakt
Goeie start gemaakt

Re: Route Porto Vechio - Olmeto - Calvi/Aleria

Bericht door Harold » 11-02-2019 18:59

Corsica met een caravan kan, het is vaak niet de stijgingsgraad maar de lastige en smalle wegen tussen rotsen die lastig zijn. Van de doorgaande wegen zal ik een aantal vermijden:
  • D81: Piana - Porto, super mooi gebied en er rijden ook vrachtwagens en bussen maar de weg als het druk is is het een grote uitdaging
  • D84: Porto - Francardo
Je kan dus prima, schat ik in, aan de oostkust vanaf Bastia naar Bonifacio naar Ajaccio naar Corte naar L'Ilrousse naar Calvi rijden. Ook een mooie trip. Als je toch de D81 / D84 en de omgeving wil bekijken ( en dat is een bijzonder mooi stuk Corsica) zoek dan een camping voor Piana als je vanuit Ajaccio komt of neem de weg van Calvi naar Porto, dat is ook te doen.

Veel plezier deze zomer.

Wilbert Geers
Prikbordbeheerder
Prikbordbeheerder

Bericht door Wilbert Geers » 11-02-2019 20:18

Vooraf: de N-wegen hebben allemaal andere nummers sinds een paar jaar. Ze worden nu aangeduid met een T. De genoemde N196 is nu T40. De N193 is nu de T20.

Je veronderstellingen:
Over de T-wegen gaan ook zware vrachtwagen combinaties. Het gaat dus er om of je motor voldoende vermogen heeft voor de caravan die je trekt. De 17% bij Sartene is inderdaad de andere richting op. Die 17% is overigens niet zo zeer het probleem, als wel dat je vanuit de bocht ineens omhoog moet en daar vaak file is. Maar goed aar heb je vanuit Sartene dus geen probleem mee.
Naar Calvi en omgeving kan prima via de T20.

Ik vind dat nachtelijke lawaai in Calvi schromelijk overdreven....

Campings met grote plaatsen: je schrijft niet wanneer je gaat. En in het hoogseizoen is het lastig, buiten het hoogseizoen niet. In het hoogseizoen bij reservering maten opgeven!
Webmaster: Corsicaensardinie-info.nl Auteur: Beleef Corsica Webmaster: EilandenPlaza , de vakantiesite voor Corsica, Sardinië, Sicilië en Elba

csc
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door csc » 11-02-2019 21:07

Dank voor de reacties!!

We komen 8-7 aan in Bastia en vertrekken 30-7 weer. De eerste week wil ik naar Porto Vecchio gaan. Daar heb ik al een camping gereserveerd. De tweede week naar Olmeto, bij voorkeur naar camping Vigna Maggoire. Maar die kan je niet reserveren, dus dat is dan op hoop van zegen. Anders misschien Ras Bol. En dan de derde week naar Calvi.

In eerste instantie had ik in Calvi mijn oog op camping La Pinede laten vallen, omdat je deze ook kunt reserveren en deze aan het strand ligt. Maar twijfel daar aan ivm de negatieve reacties her en der op het internet. Dus heb ik ook nog Paduella en Dolce Vita op het oog. Zo kan ik dan vanuit Calvi een tocht langs de westkust maken en Calvi en Ll Rousse bezoeken. Een rustige (en schone camping) in die omgeving, die wat verder landinwaarts ligt, zou ook oke zijn, maar dat kan ik dan weer niet vinden.

Vervolgens richting Bastia voor de overtocht.

We reizen met 2 16-jarigen.

csc
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door csc » 11-02-2019 21:18

Ik vind dat nachtelijke lawaai in Calvi schromelijk overdreven...

Dat is goed te lezen.

Ik vind geluid van disco's in de verte niet zo erg, zolang het maar op de achtergrond en ver weg is. Maar heb in Kroatië wel eens meegemaakt dat om 1 uur s nachts de openlucht disco aan de andere kant van de baai begon en het gedreun pas s morgens om half zeven stopte. Iedere nacht.... Mijn man had nergens last van en wist niet waar ik het over had, totdat we vertrokken en vroeg opstonden. Toen verbaasde hij zich over de herrie.

Wilbert Geers
Prikbordbeheerder
Prikbordbeheerder

Bericht door Wilbert Geers » 12-02-2019 15:04

De genoemde campings bij Olmeta, vind ik beiden leuk. Vigna is wat lastiger met de caravan omdat dat een camping is tegen een berg aan ligt, veel terrassen. Ras le bol heeft weer wat kleinere plaatsen... maar is vlak. gelukkig genoeg campings in de buurt als het niet mocht lukken. Zorg dat je voor het middaguur bij de camping bent, dan maak je de meeste kans op een goede plek!

Bij Calvi heb je ook nog camping Les Castors, leuke daarvan tov de andere twee die je noemt, is dat je naar het centrum van Calvi kunt wandelen. Castors heeft ook een zwembad en dat heeft Dolce Vita niet.
Webmaster: Corsicaensardinie-info.nl Auteur: Beleef Corsica Webmaster: EilandenPlaza , de vakantiesite voor Corsica, Sardinië, Sicilië en Elba

Natasja Djukic
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Natasja Djukic » 28-04-2019 14:52

We zijn twee jaar geleden geweest met de best grote caravan. We vonden het goed te doen. Je moet goed kijken naar de borden en dan advies volgens, wel of niet rijden. Wat inderdaad belangrijk is de sterkte van je auto, wat kan die trekken.
We hebben de Corsica doorgekrost vanuit Olmeto naar Corte. Niets aan de hand!
En we gaan dit jaar dus weer met onze grote caravan naar Corsica. Het is echt een geweldige eiland.

Vigna Magiore is super camping. We hebben tien dagen gestaan op deze camping. Inderdaad terrassen camping. We hebben achter gestaan, in de boos zelfs, en dat ging goed. Dus dit jaar weer naartoe 😃

Calvi hebben we ook gedaan. Maar dit deel vonden we inderdaad veel meer toeristisch en druk. Dus dit jaar gaan we niet naartoe.

En je bent vroeg op Corsica, dus plek zat. We waren twee jaar geleden half juli tot eerste week augustus en we hebben overal plek gehad op de campings. We hebben toen vier campings gehad.

Succes en veel plezier!

Plaats reactie