test

Mare e Monti Sud / Mare a Mare Sud + Bavella

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Plaats reactie
Rolf
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Mare e Monti Sud / Mare a Mare Sud + Bavella

Bericht door Rolf » 24-11-2016 19:13

Hoi allemaal,

nu het weer koud en donker wordt, ben ik vast begonnen met het plannen van een volgende trip naar Corsica. Dit jaar hebben we een combi gelopen van de Mare e Monti Nord en de Mare a Mare Nord (Galeria-Moriani). Helaas eigenlijk pas na de trip dit prikbord ontdekt, haha. Ik ben bezig mijn verslag te schrijven, maar daardoor ben ik eigenlijk vooral begonnen met het plannen van de nieuwe trip.

De plannen voor het volgend jaar zijn:
1. Rotterdam-Ajaccio
2. Ajaccio-Bisinao (eerst met het bootje van Ajaccio naar Porticcio) 7,5 uur lopen
3. Bisinao-Coti Chiavari 7 uur lopen
4. Coti-Chiavari-Porto Pollo 5,75 uur lopen
5. Porto-Pollo-Olmeto 6 uur lopen
6. rustdag Sartene (Bus Olmeto-Sartene 10:05-10:35)
7. Sartene-Olmeto-Burgo (Bus Sartene-Olmeto 08:20-08:45) 7 uur lopen
8. Burgo-St Lucie di Tallano 7,5 uur lopen
9. St Lucie di Tallano-Jallicu 8,5 uur lopen
10. Jallicu-Zonza 2,5 uur lopen
11. Dagtocht Bavella (bus heen 07:55-08:10, bus terug 17:45-18:00) 8,5 uur lopen
12. Zonza-Levie-Cartalavonu (bus Zonza-Levie 08:45-08:55) 6 uur lopen
13. Cartalavonu-Porto Vecchio 5 uur lopen
14: Bonifacio (bus 08:30-09:00)
15: Bonifacio-Rotterdam via Figari en Charleroi

Opmerkingen/vragen:
Op basis van de ervaringen van dit jaar tel ik 20% extra boven op de tijden in de Franse TopoGuide. Dit is inclusief pauze.
Ik weet dat de bustijden nog kunnen wijzigen.
Dag 9: dit is een lange dag. Heeft er iemand ervaringen met dit traject? We willen dit doen omdat we leuke ervaringen hebben gelezen over de Auberge in Jallicu, en om de dag erna een soort rustdag te hebben.
Dag 11: Heeft iemand ervaring bij Bavella. Ik las dat het mogelijk is om een ronde te lopen vanaf de parkeerplaats op de col, via de 2 varianten van de GR20. Dat zou 7 uur duren, is dat realistisch (heb zelf op +20% gerekend) en is het de moeite waard?

Iemand nog algemene tips over de route, gites, restaurants, bevoorradingspunten?

gr

Rolf

Gerhard Schutten
Weet bijna overal raad op
Weet bijna overal raad op

Bericht door Gerhard Schutten » 14-12-2016 15:01

Beste Rolf,
Ik heb de Mare e Mare nog niet gelopen, maar op dit Prikbord staan 2 verslagen van Peter van Mulekom uit 2011 en 2014. Wel beschreven vanuit de richting Oost-west. Als ik dit verslag lees lijkt mij jouw dag 7, naar Jallica, goed te doen.
En als je daar bent na 6 dagen lopen, moet het z?ker te doen zijn. En blijkbaar erg de moeite waard! Bovendien zou je hem kunnen knippen bij Serra de Scopamena.

Bavella: Het is zeker mogelijk een ronde te lopen vanaf de col. Het staat in o.a. de Rother wandelgids beschreven. Of het in 7 uur kan, moet ik even nakijken in die gids.
Je kunt er ook voor kiezen heen en weer te gaan tot aan de grote afdaling aan het einde. Dan heb je het mooiste wel gezien.

Rolf
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Rolf » 20-12-2016 21:52

Hoi Gerhard,

bedankt voor je reactie. Ik ga zeker eens op zoek naar de Rother, bedankt voor de tip!
Ik had de verslagen inderdaad ook gelezen, leuke verslagen.
Helaas nog 7 maanden wachten, zou morgen wel willen vertrekken.

gr

Rolf

Plaats reactie