test

GR20 begin Mei

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Joerie D
Nieuwkomer
Nieuwkomer

GR20 begin Mei

Bericht door Joerie D » 08-04-2016 22:26

Hallo,

Ik wil graag in de eerste week van mei gaan wandelen in Corsica en een deel van de GR20 lopen. Mijn streven is om 5 dagen te wandelen. Ik ben alleen en wil graag kamperen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het bewandelen van de GR20 in het voorjaar?

Ligt er veel sneeuw?
Heb ik stijgijzers of een ijspik nodig?
Zijn de berghutten al geopend?
Het liefst zou ik in de buurt van vizzavona/petra piana lopen. Is dit geschikt ( niet te hoog ivm de sneeuw)en een mooi stuk? Is het water in de bergen drinkbaar? En kun je eenvoudig aan drinkwater komen in de bergen?
Iemand ervaring met een goede kaart?
alvast bedankt voor jullie reacties.

Joerie

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 09-04-2016 08:46

Beste Joeri,
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het bewandelen van de GR20 in het voorjaar?
In de online reisgids (zie menu links) vind je onder het kopje 'lange wandeltochten' een aantal verslagen. E?n hiervan is het verhaal van Dagmar Stassen, die de GR20 eind mei liep.
Ligt er veel sneeuw?
Daar zou ik wel rekening mee houden. Ik liep de GR20 noord eind juni en toen moesten we nog flinke sneeuwvelden oversteken.
Heb ik stijgijzers of een ijspik nodig?
Dat zou ik je dus zeker adviseren!
Zijn de berghutten al geopend?
Nee, de meeste hutten zijn eind mei of juni pas bemand. In principe zijn de hutten altijd open, maar er is geen waard, geen eten en vaak is de waterleiding afgesloten. Je moet dus zelf voor al je voorzieningen zorgen.
Het liefst zou ik in de buurt van Vizzavona/Petra Piana lopen. Is dit geschikt (niet te hoog ivm de sneeuw)en een mooi stuk?
Dit is een schitterend traject, maar de hooggelegen delen (Br?che de Capitello) zullen volledig onder de sneeuw liggen. Als het een optie is, zou ik een paar weken later gaan... je ziet dan meer van het prachtige landschap en de meeste sneeuw is dan verdwenen.
Is het water in de bergen drinkbaar? En kun je eenvoudig aan drinkwater komen in de bergen?
Water is zo vroeg in het voorjaar overvloedig verkrijgbaar, maar ga er niet van uit dat het schoon is. In de diverse GR20-gidsen staan bronnen aangegeven. Je kunt natuurlijk ook een goed filter meenemen.
Iemand ervaring met een goede kaart?
Normaal gesproken heb je eigenlijk geen kaart nodig, want het pad is zeer goed gemarkeerd. Als er nog veel sneeuw ligt, zijn de markeringen natuurlijk niet zichtbaar en zijn kaart/kompas en wellicht GPS noodzakelijk. De blauwe IGN serie heeft goede wandelkaarten, 1:25.000. Afhankelijk van het aantal etappes heb je er 2 of 3 nodig (4252 OT, 4251 OT en 4250 OT).

Al met al is het geen eenvoudige onderneming, en niet zonder gevaar, om in je eentje zo vroeg de GR20 te lopen. Natuurlijk hangt het af van je (alpiene) ervaring, uitrusting en fitheid. Ga er van uit dat je echt alleen zult zijn en dat hulptroepen niet eenvoudig te bereiken zijn. Je hebt niet overal GSM bereik.

Nuttige links:
http://www.parc-corse.org
http://randoblogpnrc.blogspot.nl
www.corsica.forhikers.com

Houd er rekening mee dat de Cirque de la Solitude geen deel meer uitmaakt van de offici?le route, sinds de aardverschuiving vorig jaar waarbij verschillende doden zijn gevallen. Mocht je overwegen om toch het zuidelijke deel te gaan lopen: de Asinao-hut is onlangs volledig afgebrand en dus geen optie als verblijf.

Succes met de voorbereidingen,

Janneke

Joerie D
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Joerie D » 12-04-2016 10:22

Hoi Janneke, bedankt voor je uitgebreide antwoord. In principe kan ik ook een ander, lager gelegen en wellicht minder besneeuwd stuk uitkiezen alleen vind ik het lastig om aan de goede informatie te komen en in te schatten wat het beste stuk is om te lopen. Ik heb besloten mijn reis iets in te korten naar 3 tot 4 dagen lopen dus ik kan een wat gunstiger stuk uitkiezen.
Hoe kan ik het beste aan de up-to-date sneeuw informatie komen?
Als ik waterzuiverings-pillen meeneem kom ik dan genoeg water tegen?

Gerhard Schutten
Weet bijna overal raad op
Weet bijna overal raad op

Bericht door Gerhard Schutten » 12-04-2016 15:24

Hoi Joeri,
Eigenlijk zijn Janneke's antwoorden al heel compleet.
Actuele sneeuwinformatie haal je denk ik het beste via de website's die Janneke noemde: die van parc-corse en randoblogpnrc. Wellicht moet je wel bellen. Maar de hele winter door zijn ervaren mensen bezig de routes te doen in alpinestijl, vaak op skies. Aan de hand van foto's op de site van randoblagpnrc en informatie over de hoogte kun je ongeveer nagaan wat de sneeuwgrens is.
Je kunt heel wat sneeuwvelden tegenkomen, maar geen gletschers. Een ijspik is dan ook niet nodig. Gamaschen en flexibele stijgijzers lijkt me wel nuttig.
Water in beekjes is er in het voorjaar nog genoeg.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 12-04-2016 17:04

Misschien is het een idee om (een stuk van) de GR20 Zuid te lopen. Van Conca naar Vizzavona is het officieel 6 etappes, voor fitte lopers is het in 5 ook haalbaar. De Cr?tes tussen Asinao en Usciolu zijn wellicht nog onbegaanbaar door sneeuw, maar de offici?le route gaat inmiddels via het lager gelegen Plateau du Coscione. Je kunt evt. nog besluiten om na 4 dagen te stoppen bij Vol de Verde, waar je vervoer terug naar de bewoonde wereld kunt regelen.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 12-04-2016 17:08

Andere alternatieven zijn de Mare a Mare tochten. Rob Custers heeft twee hiervan gelopen, begin mei. In de Online Reisgids kun je zijn (en andere) verslagen lezen voor een indruk.

Joerie D
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Joerie D » 21-04-2016 16:25

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Het huidige plan is om 4 dagen te lopen en drie overnachtingen te doen op de GR20.
Het liefst zou ik van of naar vizzavona lopen. Er is gelukkig iemand die mij op kan halen dus ik ben niet afhankelijk van openbaar vervoer. Ik zoek nog wat opheldering over de volgende zaken:

Welke wandelkaart kan ik het beste pakken?
Zijn de hutten allemaal onbemand over 2 weken?
Hoe kan ik betalen in de hutten?
Moet ik de hutten reserveren in de eerste week van mei?
Welk stukje raden jullie aan voor 4 dagen?

Joerie

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 21-04-2016 17:10

Joeri,

Volgens mij had ik je vraag over de kaarten al beantwoord. De IGN blauwe serie. De hutten zijn hoogstwaarschijnlijk onbemand. Dan hoef je niet te betalen, maar je treft dus ook geen voorzieningen. Als er een lager gelegen hut bemand is, dan betaal je contant. Je hoeft begin mei zeker niet te reserveren. Je kunt het proberen vanaf Vizzavona noordwaarts en kijken hoe het met de sneeuw gesteld is. Je moet dan meteen de Monte d'Oro over, dat geeft je een goede indicatie over hoe het verder op de route zal zijn. In het ergste geval moet je terugkeren en kun je nog een poging zuidwaarts doen.
Succes.

Plaats reactie