test

Wandelen met GPS op Corsica

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Willem Vos
Goeie start gemaakt
Goeie start gemaakt

Wandelen met GPS op Corsica

Bericht door Willem Vos » 20-04-2015 18:20

We gaan een weekje naar Corsica , en ook een aantal wandelingen maken , we hebben nog nooit via GPS gewandeld , is dat goed te doen , ik heb een App van Wikiloc , werkt dit goed ?

Of kan je in de locale toeristenwinkel in Corte ook prima wandel kaarten kopen ?

Mijn vriendin had het over het lopen in en naar een kloof(maar weet de naam niet meer ) , schijnt erg fraai te zijn , iemand enig idee welke dit zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt , Willem

Rob Custers
Weet bijna overal raad op

Bericht door Rob Custers » 20-04-2015 19:17

Ik denk dat je vriendin het Restonica dal bedoeld, dat is het bekendste dal. Er loopt echter een weg door dus het dal zelf is minder geschikt om te lopen. Je moet dan zijpaden omhoog hebben of zoals de meesten doen: vanaf het eindpunt (Grotelle) naar Lac de Melo of eventueel verder door naar Lac de Capitello. Mooie route, in de zomer druk en in het voorjaar moet je geluk hebben met sneeuw die er nog kan liggen.

Door het Tavignano dal loopt vanaf Corte een muilezelpad naar een (luxe) berghut die medio mei open gaat en waar je kunt eten en slapen. Even googlen op beide opties of hier links in de Online Reisgids bij Corte en omgeving kijken voor een indruk.

Ik heb zelf nooit met GPS gelopen, ben een echte kaartenman. Ze zijn ruim voorhanden in de diverse winkels, maar een wandelgids is vaak handiger, want dan heb je tijd indicaties. Ook op internet staan heel veel routes en als je niet veel tochten wilt maken, kun je er een paar uitprinten.

Succes!

Willem Vos
Goeie start gemaakt
Goeie start gemaakt

Bericht door Willem Vos » 21-04-2015 08:14

Bedankt Rob ,

Staan die beginpunten van een wandelroute een beetje goed aangegeven als ik er met de auto naar toe rij ?
En onderweg is het ook duidelijk welke route en hoe je moet lopen , ik heb alleen ervaring in de Himalaya en daar liepen we altijd met een gids omdat je anders nooit de weg meer kon vinden .

We willen zo,n 3 a 4 tochten doen .

> Door het Tavignano dal loopt vanaf Corte een muilezelpad naar een (luxe) berghut
Dat lijkt me wel leuk , dat is dus een 2 daagse tocht ? Heb je een naam van die berghut ?

We zouden ook naar Lac de Nino willen lopen , dit is toch een dagtocht ?

Die kaarten die je bij de VVV kan kopen zijn duidelijk ?

Gr Willem

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 21-04-2015 18:38

De wandelroutes zijn, behalve de GR20 en de Mare a Mares, niet aangegeven. Je moet dus kaart lezen, maar dat valt heel erg mee bij deze veelbelopen routes.

De kaarten die je overal kunt kopen zijn van IGN en gelijk aan wat hier linksboven (Cartes IGN) kunt zien. Het beginpunt van de tocht naar Lac de Melo kan niet missen, want de weg houdt bij een grote parkeerplaats op.

Naam van de hut is Refuge a Sega.

Lac de Nino is ook een prima dagtocht.

Ik zou gezien je vragen de Rothergids van Corsica kopen (ook in het Nederlands te krijgen), dan kun je op het eiland nog kijken of je naar makkelijker of moeilijker tochten switcht.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 21-04-2015 21:33

Ik zou de Refuge a Sega nu niet bepaald een luxe berghut willen noemen... De voorzieningen zijn tamelijk basic, niet te vergelijken met (luxe) hutten in de Alpen.

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 22-04-2015 06:14

Daar zie je dat ik al te veel naar Corsica en GR20 standaarden kijk. Het zou moeten zijn: 'van alle Corsicaanse berghutten is dit de modernste en meest luxe': grote verblijfruimte, geen slaapzaal maar een paar kamers met 4 stapelbedden, TV, maar inderdaad nog steeds geen warme douches voor zover ik me herinner;-)

Willem Vos
Goeie start gemaakt
Goeie start gemaakt

Bericht door Willem Vos » 23-04-2015 11:36

Dank weer ,

We willen ook naar een Lac ...

Welke tocht is mooier naar Lac de Nino of Lac de Melo , zit er een verschil in zwaarte en "foto momenten" ?

Willem

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 23-04-2015 21:02

De tocht naar lac de Nino is zwaarder en onderweg minder ruig dan Lac de Melo. Daardoor ook een stuk rustiger. Lac de Melo is in de zomer veel te druk, filelopen. Beide meren zijn erg mooi.

In het voor-en naseizoen zou ik voor Melo gaan, in de zomer Nino. Altijd zo vroeg mogelijk vertrekken, vanwege minder hitte, minder drukte, beter uitzicht en minder kans op onweer. Maar dat geld voor elke wandeling op Corsica.

Plaats reactie