test

GR20 praktische vragen - voor Janneke en andere lopers

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Gast

Bericht door Gast » 31-05-2013 20:29

Ik heb de berichten over de GR20 gelezen. Wij gaan deze zomer naar Corsica met 4 kinderen (7 tm 13 jaar), zijn goede lopers, met wandelervaring in Alpen en Dolomieten. Ben op zoek naar mooie tocht van 4 a 5 dagen, dacht eerst aan gedeelte GR20 maar zie daar vanaf. Heb ook gekeken naar Mare e Monti (zuid), maar wil toch ook graag wat meer "op hoogte" lopen. heeft iemand mooie tips?

Maarten Kuijpers

Rob Custers
Weet bijna overal raad op

Bericht door Rob Custers » 01-06-2013 16:22

Ik zou denken aan 3 dagen over de Mare a Mare Nord: beginnen op Col de Verghio, dan Calacucia (camping, hotel of klooster), dan refuge Sega (hut of kamperen), dan Corte, of juist andersom. Eventueel uit te breiden met Evisa-Col de Verghio (overnachting in hotel, hut of tent). Zie ook de verslagen van de [urll=artikel.php?aid=29]Mare a Mare Nord[/url]. De andere Mare a Mares zijn allemaal lager gebergte.

Voor de heen-of terugreis naar het beginpunt kun je de buslijn Corte-Porto gebruiken. Die gaat 1x per dag. Beginnen op de Verghio of Evisa lijkt mij daarom het handigste, want de bus vanuit Corte daarheen vertrekt al om 8 uur 's morgens. Dan kun je rond 10 uur aan het stappen zijn en je loopt terug naar je auto, dus de laatste dag hoef je niet op de klok te kijken.

Franky George
Heeft de smaak al te pakken

Bericht door Franky George » 18-05-2016 19:42

Hallo,

voor we halfweg juli de gr 20 noord aanvatten heb ik nog enkele vraagjes :

1. Onze etappe indeling is momenteel zo dat we op dag 5 het (korte) traject van refuge Tighjettu naar refuge Ciottulu wandelen en de dag nadien het lange traject Ciottulu tot Manganu.
Dat blijkt nu wel een heel lange etappe te worden van zo'n 25 km als ik het goed heb, is dit te doen?
We kunnen op dag 4 ook tot Castel Verghio gaan wat de afstanden beter zou verdelen over die twee dagen maar ik vind Verghio echt geen mooie plek om een nacht te blijven kamperen.
2. als we zoals voorzien op dag 5 van Ciottulu tot Manganu stappen, passeren we Verghio ergens in de voormiddag, weet iemand of het winkeltje onder de gite dan open is?

mvg
Franky

Gerhard Schutten

Bericht door Gerhard Schutten » 18-05-2016 20:46

Hoi Franky,
In mijn redelijk recente verslag geef ik al een paar antwoorden :-) Alhoewel ik de andere kant op ging, zijn de mogelijkheden hetzelfde. Om op je vragen in te gaan:
De route Ciottulu - Manganu is inderdaad lang, maar velen doen het, want het is het 'offici?le' etappeschema. En bovendien is het geen zware etappe. Maar er zijn ook velen die hem splitsen bij bijv. Castel Vergio. Mijn advies zou zijn, stop een uurtje eerder bij Bergerie de Radule. Een prachtige romantische plek in de ruige natuur. Het is er wel klein, maar mocht het 'complet' zijn dan kun je altijd nog doorlopen naar Vergio.
Op het bordje stond dat hij tot 13.00uur open zou zijn. Daarna wellicht een si?sta... Maar echt ervan op aan kun je niet.
Anders even vragen in het hotel.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 18-05-2016 22:36

Ik zou je hetzelfde advies geven als Gerhard: sla Ciuttolu met z'n ongezellige beheerders over en loop door naar het knusse Radule!
Laatst gewijzigd door Janneke van de Werken op 19-05-2016 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Franky George

Bericht door Franky George » 19-05-2016 06:11

ok bedankt, misschien is Vaccaghia ook een optie om eerder te stoppen, al is dat maar een klein uurtje voor Manganu en maakt dat ook het verschil niet echt

Franky George

Bericht door Franky George » 25-05-2016 19:59

nog een praktisch vraagje, kunnen we onze auto 10 dagen laten staan bij de gite d' etappe in Calenzana?

mvg
Franky[/b]

Gerhard Schutten

Bericht door Gerhard Schutten » 26-05-2016 08:22

Ik denk daar niet. Er is op hun terrein wellicht ruimte, maar dat willen ze naar ik aanneem niet voor langparkeerders gebruiken (anders zou het snel vollopen). Ik had het idee dat de Gite zelf een 'gemeentedingetje' is, dus je kunt daar wel vragen waar je wel lang (en relatief veilig) kunt parkeren.

Plaats reactie