test

GR20 praktische vragen - voor Janneke en andere lopers

Op Corsica wordt veel gewandeld. De GR20 is de beroemdste en waarschijnlijk zwaarste lange afstandswandeling ter wereld. Maar er zijn nog diverse andere prachtige wandeltochten.
Anje de Wal
Nieuwkomer
Nieuwkomer

GR20 praktische vragen - voor Janneke en andere lopers

Bericht door Anje de Wal » 27-02-2013 09:49

Wij gaan in juli de GR20 lopen met onze kinderen, met volledige bepakking. Wij willen dus in onze eigen tenten op campings overnachten. Ik heb de Duitstalige GR20 gids gekocht, maar heb nog een aantal praktische vragen:
1) de organisatie wil graag dat je reserveert, maar Janneke ziet er het nut niet echt van in. Wat zouden de voor- en nadelen van reserveren zijn?
2) wat kost een overnachting op de camping ongeveer?
3) en hoe gaat het met ontbijt/diner? Is het verstandig om dit tevoren te reserveren? Wat kost het ongeveer? Het lijkt ons goed om hier wel zoveel mogelijk gebruik van te maken, omdat we maar weinig eten mee kunnen nemen.
4) moet je, als je niet reserveert, de overnachtingen en het eten contant betalen? of kan het ook met de pin of met visa?
5) kun je onderweg ook ergens pinnen?
6) kun je op de campings ook je telefoon en/of accu fotocamera een keer opladen? Moet dat dan in de hut, of?
7) mag je op de camping zelf koken? (ik lees over een verbod op open vuur en kooktoestellen). Mag je onderweg niet koken? (zelfs niet als er geen boom/struik in de buurt is?)
8) zijn er onderweg gastankjes verkrijgbaar voor ons kooktoestel, of kunnen we beter een benzinebrander of zo meenemen?
9) is het veilig om je auto bij het begin- of eindpunt te parkeren, en is dit gratis?
10) in onze wandelgids staan de dagroutes goed beschreven, maar ik mis een overzichtskaart van de hele route. Kun je die bijv. bij het startpunt verkrijgen?
11) ook als je niet zou reserveren, moet je je dan wel melden bij het startpunt?

Hopelijk zijn het niet teveel vragen. Alvast bedankt voor de reacties!

Peter Koster
Weet bijna overal raad op
Contacteer:

Bericht door Peter Koster » 27-02-2013 10:25

De meeste vragen laat ik graag over aan de echte wandelaars onder ons, maar op ??n punt wil ik wel reageren: Dat verbod op open vuur is er niet voor niets. Corsica is in de zomer gort- en gortdroog en wordt elk jaar weer geteisterd door talloze grote bosbranden. Waar jij geen gevaar ziet, kan zo maar toch en probleem ontstaan, al is het maar doordat vonken door de wind verder weg vliegen dan jij verwacht. En als je dan langs de GR20 zit, zit je veelal op plekken waar de brandweer alleen met blusvliegtuigen kan komen.
Veel verboden kun je met gezond verstand nog wel een beetje omzeilen, maar in dit geval betekent gezond verstand gewoon dat je je er aan houdt.
Peter
Het Hurktoilet, Frankrijkgids
http://www.hurktoilet.nl/corsica.php

Peter van Mulekom

Bericht door Peter van Mulekom » 27-02-2013 14:56

Beste Anje,

Inderdaad veel vragen maar ze zijn wel allemaal te beantwoorden.

1) wanneer je met eigen tenten gaat heeft reserveren geen enkel voordeel. Er worden echt geen plekken vrij gehouden.

2) Een overnachting bij ??n van de refuges in je eigen tent kostte vorig jaar 6.00 euro per persoon. Je kunt hier overigens nauwelijks van camping spreken. Bij de meeste refuges is het een kwestie van een vlak plekje zoeken.

3) Ontbijt en diner moet je reserveren op het moment dat je aankomt en kost ongeveer 16,00 euro per persoon. Stel je vooral van het ontbijt niet te veel voor.

4) Je moet nagenoeg overal contant betalen. Alleen bij Col de Vergio en Haut Asco ( in de hotels) kun je eventueel met visa betalen.

5) Onderweg langs de route kun je nergens geld pinnen.

6) Opladen van telefoon en fotocamera kan ook voor zover ik weet alleen bij Col de Vergio en Haute Asco. Een oplossing hiervoor kan een oplader op zonne-energie zijn.

7) Bij elke refuge kan en mag je zelf koken. Bij de meeste refuges zijn gastoestellen beschikbaar. Wel rekening houden met soms lange wachttijden. Onderweg niet koken !!

8) Onderweg kun je in enkele refuges gastankjes kopen. Let op: wel alleen campinggaz, dus denk aan de juiste aansluiting.

9) Het zijn geen bewaakte parkeerplaatsen. Dus wat is veilig? In Conca bij de Gite d'etape is het niet gratis. In Calenzana weet ik niet.

10) Weet ik niet. In de Franstalige gids "A travers la montagne corse" staan duidelijke kaartjes van alle dag-etappes en tevens een overzichtskaart van de gehele route. Deze gids is eenvoudig via internet te bestellen.

11) Melden bij het startpunt hoeft niet maar is soms wel verstandig.

Veel succes met de voorbereiding.

Groetjes
Peter

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 27-02-2013 17:57

Ik voel me gevleid, maar er zijn veel meer GR20-lopers, die de tocht recenter hebben gelopen! In aanvulling op Peter's antwoorden:

1. Reserveren heeft ??n voordeel: je betaalt vooraf en hoeft dus minder cash geld mee te brengen. Nogmaals, het is 'wie het eerst komt, eerst maalt', reservering of niet.

6. In Vizzavona kun je in het plaatselijke winkeltje je apparatuur opladen tegen een kleine vergoeding.

10. Een overzichtskaart is leuk voor thuis, maar je hebt die beslist niet nodig onderweg. Alleen maar extra gewicht en ruimte in de rugzak. De route is uitstekend gemarkeerd.

Algemeen: Het woord 'camping' dekt niet echt de lading. Houd rekening met harde en weinig vlakke ondergrond. Stevige haringen mee is het devies, of wikkel je scheerlijnen om stenen om ze vast te zetten. Verder is het sanitair uiterst primitief en is warm water een zeldzaamheid.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 27-02-2013 19:26

Nog wat toevoegingen mijnerzijds. Om te beginnen: ik weet niet hoeveel trekking-ervaring je hebt, maar hoop dat je wel beseft dat dit geen Ardennen wandeling is. Als je het over campings hebt, dan vrees ik eigenlijk dat je je verkijkt op de GR20. Dit is een onvervalste hooggebergte tocht die vergelijkbaar is met de Alpen of de Pyreneen. Ook daar vind je in het hooggebergte langs de wandelroutes geen campings, hooguit hutten waar je je tent mag opzetten. Ook daar is geen elektriciteit voor de trekkers, zijn geen winkels, geen pinautomaten. Lees de GR20 verslagen hier links in de [urll=artikelen.php?cid=11]online reisgids[/url] eerst eens om een betere indruk te krijgen. Als het toch te ruig lijkt, dan kun je een van de Mare a Mare tochten doen. Die zijn wat lichter en gaan wel deels door bewoonde wereld. Ook daarvan staan hier links in de [urll=artikelen.php?cid=11]online reisgids[/url] wat verslagen.

Nu over je vragen:
1) Ik zou de overnachtingsplekken bij de hutten niet reserveren. Er wordt zoals gezegd niets voor je vrijgehouden en je bespaart weliswaart cash-geld meenemen, maar je bent ook alle flexibiliteit kwijt. Als je slecht weer krijgt, te moe bent of juist heel fit bent, kun je zonder reserveren hutten overslaan.
6) Opladen kun je feitelijk niet. De enige optie is losse accu's meenemen. Ikzelf gebruik mijn mobiel om foto's te maken en had aan 2 extra accu's voor een week GR20 genoeg. Qua gewicht is een accu even zwaar als een oplader (30 gram), dus veel scheelt het niet. Accu's kun je extreem goedkoop kopen op internet bij dealextreme (3-4 Euro per stuk).
8) Op redelijk wat plekken kun je toch campingaz tankjes krijgen, meer dan je denkt. Gewoon even vragen, ze liggen vaak verstopt in een hoekje. Ze zijn wel duur (10 Euro), maar ook hier geldt: met een beetje uitpuzzelen kun je er een week mee vooruit.
10) Wandelgids zou ik niet meenemen (gewicht). De route is zeer goed aangegeven. Je kunt wel wat stukjes kaart of kopie?n uit de gids meenemen, zodat je weet hoe ver je ruwweg nog moet lopen naar de hut of een bron of om van de route af te wijken. Geef daarop ook met pen de bronnen aan! Dat scheelt weer gewicht meenemen. Erg handig is een lijstje met de tijden tussen de diverse plekken (niet alleen de hutten, maar ook de andere herkenningspunten en bronnen).

Tenslotte: alles draait om voorbereiding (conditie opdoen, route kennen) en gewicht. Als je toch een stuk van de GR20 wilt gaan lopen, stuur me dan maar een PB's met je email adres, dan stuur ik je mijn paklijst. Incl. water (2 liter), eten voor een week, tent, eigen brander en gas, zaten wij op 11 kg. per persoon. Ik ben de grammenjacht nu nog verder aan het verfijnen, omdat ik over een paar maanden weer een Corsica tocht ga maken. Ik heb veel gehad aan tips van Janneke en Peter en anderen. Elke gram telt! Doe er je voordeel mee!

Franky George
Heeft de smaak al te pakken
Heeft de smaak al te pakken

Bericht door Franky George » 28-02-2013 20:29

De vragen lijken me allemaal beantwoord, dus veel heb ik niet toe te voegen.

Onderschat de tocht niet, je zegt "met mijn kinderen", hoe oud zijn die dan? Het is op veel plaatsen niet gewoon wandelen maar heel dikwijls klauterwerk, soms op handen en voeten, heel vaak gewoon proberen het volgende merkteken te bereiken zonder dat er een pad zichtbaar is.

Als je de tent opzet hoef je zeker niet te reserveren, het (heel basic)eten bij de refuges is wel erg duur. Batterijen opladen kan in Haut Asco, Castel Verghio, Vizzavona en Cappanelle ook geloof ik. Voorts geen pinmogelijkheid onderweg, geen electriciteit, geen warm water en in sommige refuges norse gardiens (cfr Ciottulu!!)

Maar laat die negatieve zaken je zeker niet ontmoedigen of tegenhouden want de natuurpracht en de voldoening om die tocht te volbrengen maken het dubbel en dik de moeite waard!

Veel plezier!

Anje de Wal
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door Anje de Wal » 06-03-2013 10:40

Allemaal hartelijk dank voor jullie uitvoerige reacties!
We onderschatten de tocht zeker niet (kids zijn 9 en 14 jaar), en bereiden ons goed voor, zowel qua materiaal als fysiek. We nemen ook echt de tijd voor de route. Het zal zwaar zijn (qua lopen/ontberingen), maar de prachtige natuur maakt veel goed. Probleem is dat de jongste nog geen rugzak op kan, dus we moeten kijken of we uitkomen met het gewicht.
Verder lijkt het me een nadeel dat, als we dit volbrengen, er weinig meer is dat deze ervaring kan evenaren....

Heidi Jongen

Bericht door Heidi Jongen » 15-04-2013 14:24

De vragen die je hebt zijn ruim beantwoord zie ik, maar ik wil er toch nog iets aan toevoegen. Wij hebben de GR20 2 x gelopen. Een fantastische belevenis. Ik kan op basis van je verhaal niet inschatten hoe goed jullie voorbereid zijn en hoeveel ervaring jullie hebben. Maar persoonlijk vind ik een kind van 9 te jong om deze tocht te lopen. Er wordt gezegd dat 70% van de starters na 4 dagen opgeeft en dat van de overige 30%, de helft de tocht uitloopt.
En zo'n jong kind de Cirque de la Solitude laten doen... Dat zou ik nooit durven.
Er zijn hier nog mensen met kinderen die dit avontuur zijn aangegaan: hoe kijken jullie hier tegenaan?

Plaats reactie