test

Camping Chez Bartho in Corte (update juli 2008)

In deze rubriek staan verslagen over campings op Corsica, geschreven door campinggasten.
Stefan Daniëls
Lid is niet meer actief

Camping Chez Bartho in Corte (update juli 2008)

Bericht door Stefan Daniëls » 13-01-2008 11:32

Camping ?Chez Bartho? is her en der al aan bod gekomen. Wij komen er al jaren, in die zin zijn we niet helemaal onbevooroordeeld, dit is namelijk ons ding, ?Chez Bartho?.
Maar toch, voor de mensen die in Corte iets willen zoeken, zetten we enkele dingen op een rijtje.

[album=left]1726[/album] ?Chez Bartho? ligt vlak bij de citadel, de camping die er het dichts bij ligt. De toegang tot de camping impliceert dat je eerst over het brugje van de Tavignanu moet en laat die nu erg smal zijn. Omwille van die reden is de camping nauwelijks of niet bereikbaar met een caravan, zeker geen grote. Wij hebben er trouwens nooit een zien staan.
Van de andere kant heeft het wel iets, dat eerste zicht bij het oprijden van het bruggetje. Meestal zie je er meteen al mensen zwemmen in de rivier en anderen liggen dan al lekker te bruinen in de zon. Erg uitnodigend om je snel te gaan inschrijven, om dan terug te komen en een verfrissende duik te nemen.

[album=left]1582[/album] Bij de inkom van de camping moet er eerst nog een korte steile helling genomen worden. Weer een moeilijkheid voor een auto met caravan of voor een heel zwaar voertuig.

[album=left]1581[/album] Eenmaal op het terrein merk je dadelijk de tarieven die van toepassing zijn. Vroeger stond er een bordje met op vermeld: ?camping ? la ferme?, maar dat is nu verdwenen.
De tarieven zijn inderdaad niet meer zoals je die van een ?camping ? la ferme? zou verwachten. 6? per persoon, 3? voor een kind, 3? per tent en 3? voor een auto.
Brood bestellen is mogelijk, alsook ontbijten op het terras, wanneer je dat op voorhand regelde.

Inschrijven, zoals de rest op de camping, is zoals dat vroeger was. Je identiteitskaart of paspoort wordt in bewaring genomen tot je de camping weer verlaat na betaling.
[album=left]1725[/album]Bij het binnenkomen is het of je net de deur opende van een teletijdmachine zoals in een stripverhaal. Het interieur van de kantine is in jaren niet veranderd. De oude vooroorlogse foto?s zijn daarvan getuige. Als het wat meezit dan maak je bovendien direct kennis met Bartho, de patron van de camping. In de vroege namiddag komen zijn vrienden op bezoek en dan wordt de pastis aan de man gebracht. De verhalen worden straffer naarmate de fles pastis minder inhoud krijgt.

Nadat je bent ingeschreven kan je een plaatsje gaan kiezen. Omgekeerd kan ook, eerst een plaats kiezen en dan gaan inschrijven. Het terrein rechts bij het binnenkomen wordt indien mogelijk gereserveerd voor families of niet-jeugdige kampeerders. Het andere terrein, dat groter is staat open voor iedereen.

[album=left]1584[/album] Sinds enkele jaren is er een nieuwe doucheblok. Dames en heren zijn netjes gescheiden en alles is goed in orde. Dat mag ook wel want alles is nieuw. De openingsuren van de douches worden aangegeven op een bordje. Wanneer er weinig kampeerders zijn zal slechts ??n deel geopend worden.

De toiletten, dat is dan weer pure nostalgie. Voor de heren is er geen zittoilet, dat voordeel hebben enkel de dames. Voor sommige mensen gaat het toiletgedeelte onvoldoende zijn.

[album=left]1580[/album] Wie dit alles niet ziet zitten kan ook kiezen voor een gite, die gelijktijdig werd gebouwd met de nieuwe doucheblok. Het interieur hebben we niet gezien maar dat moet in orde zijn. Ook in Corsica stellen ze nu normen voor zo?n dingen. Bovendien is het splinternieuw.

[album=left]1723[/album]Even terug naar Bartho, de patron.
Hij zwaait er nog steeds de plak. Het werk laat hij nu door iemand anders doen maar hij regelt de zaakjes. Bartho is een echte oude Corsicaan, compromisloos, bovendien moeilijk te verstaan en bij wijze van spreken potdoof.
Maar, hij doet altijd graag een babbeltje en het is een erg lieve man. De sfeer op de camping wordt in grote mate door hem bepaald. Telkens staan we er weer van versteld hoe hij de campinggasten weet te animeren. De mensen nemen ook veel van hem. Moest iemand anders het zijn, ze zouden er weinig begrip voor hebben. Maar ja, het is voor iedereen ?Bartho? en die kennen ze wel.

[album=left]1583[/album] ?s Avonds is het erg gezellig op het terras. Sommigen zijn bezig met tafeltennis of met een of ander gezelschapsspel. Anderen lezen wat of ze zitten gezellig wat bij te kletsen.
Aangezien ?Chez Bartho? de ideale uitgangsbasis is om wandelingen te doen, zullen er heel wat mensen zijn, die nog laat aankomen en die nog even wegzakken met een verfrissing in de hand.
M.a.w. het is een kleurrijk publiek met allerlei interesses.
Augustus is echter de ?Italiaanse? maand. ?Chez Bartho? wordt dan, zoals de rest van Corsica overrompeld door Italianen die dan hun vakantie nemen. Buiten die periode merk je er zowat alle nationaliteiten. Voor Bartho maakt het allemaal niet uit.

[album=left]1724[/album]Hij doet gewoon z?n ding en uit de oude jukebox klinken zijn al even oude chansons.
Een keer hebben we het meegemaakt dat een zwangerschap in de familie werd gevierd. Dat gaat gepaard met pastis, wijn een hapje. Corsicaanse polyphonie ontbreekt dan niet. Het is een voorrecht om dat te kunnen meemaken.
De verleiding is, zelfs zonder Corsicaanse polyphonie, dan ook groot om lang te blijven plakken en om zelf het verleden naar boven te halen. Pure nostalgie dus.

Gegevens: Chez Bartho, Vall?e du Tavignano, Baliri - 20250 CorteAfbeelding
Laatst gewijzigd door Stefan Daniëls op 20-07-2008 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gunther Kerkhof
Weet bijna overal raad op

Bericht door Gunther Kerkhof » 13-01-2008 12:05

We stonden er ook tien dagen in 2006 en kan me hierbij aansluiten. Leuke gemoedelijke camping zonder franjes. Bartho heeft de zaak stevig in handen, doet regelmatig zijn ronde van de camping zonder opdringerig of betuttelend te zijn. Hij is de patron zonder meer, maar hij kwam ons aimabel over en was gek van onze kinderen.

Het terras met bar is ook voor de plaatselijke bevolking een plaats om er ??ntje te komen pakken, maar het blijft altijd gezellig zonder luide disco-toestanden of veel lawaai 's nachts.

De meeste bezoekers blijven maar enkele dagen, want in hoofdzaak wandelaars. We vinden de camping in ieder geval een aanrader.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 13-01-2008 13:25

Ook ik ben dol op Bartho en zijn camping. Ieder jaar dat we er staan is de oude baas weer een beetje dover en strammer, maar ik hoop echt dat hij het nog jaren vol gaat houden. In juni hoop ik hem in ieder geval weer te treffen! Niet dat hij me gaat herkennen, maar als je vertelt dat je al vier keer op zijn camping hebt gestaan en zo blij bent hem weer te zien, schenkt hij meteen een borrel voor je in. Al is het 's morgens 10 uur!

Tijdens een WK (of EK, daar maak ik me van af) voetbal zaten we ooit met twee andere Nederlanders bij Bartho voor de buis. Toen Oranje uiteindelijk won, kregen een biertje van hem om het te vieren. Hoewel ik niet de indruk heb dat hij zelf veel om voetbal geeft.

E?n tip: ga niet te dicht bij de grote barbecue staan, die zich naast de afwasbakken bevindt. De familie Bartho organiseert regelmatig een braadfeestje waarbij dikke rook- en roetwolken over de camping trekken... :-)

Stefan Daniëls
Lid is niet meer actief

Bericht door Stefan Daniëls » 14-01-2008 22:34

We gaan mekaar misschien wel zien dan. Wij gaan weer naar Corsica tijdens het tweede deel van juni en ook nog voor een stuk het eerste deel van juli. Moest je een Land Rover Defender zien met Belgisch kenteken, dat zijn wij dan.

Fijn om te horen dat er nog mensen genieten van een verblijf bij Bartho.

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 14-01-2008 22:43

Wie weet Stefan! Wij gaan van 31 mei - 25 juni en rijden rond in een huurauto... lekker anoniem :-)
Ik zal naar jullie uitkijken!

Janneke

Janneke van de Werken
Moderator
Moderator

Bericht door Janneke van de Werken » 30-06-2008 17:02

[album=left]1685[/album]Dit is dus onze grote vriend Bartho. We spraken hem een paar weken geleden nog, hij is gelukkig nog steeds goed gezond en schenkt nog steeds borrels, 's morgens om half 10!

Stefan Daniëls
Lid is niet meer actief

Bericht door Stefan Daniëls » 20-07-2008 11:09

Ik heb enkele foto's bijgeplaatst. Aan de inhoud werd niks gedaan.

Rob Custers

Bericht door Rob Custers » 28-06-2009 20:54

Weet iemand of ondertussen ook de heren-toiletten gemoderniseerd zijn? Het wordt de hoogste tijd dat ik deze camping eens bezoek, maar met mijn reisgezelschap van dit jaar moet het sanitair voor de heren echt helemaal in orde zijn. Camping Restonica is een tweede alternatief. U Sognu laat je na alle negatieve berichten links liggen. En anders wordt het mogelijk toch weer Alivetu. Prima camping, lekker riviertje, sanitair OK, maar ik wil wel eens wat anders, en de twee baasjes van Alivetu zijn ook niet de gezelligste.

Plaats reactie